"Med vissa pirkar går man oftare rätt än med andra pirkar"
Gammalt djungelordspråk

söndag 8 november 2015

Ett märkligt pimpelhål

Ibland bläddrar jag lite i min gamla fiskedagbok och då kan det dyka upp minnen!
Som till exempel från den här pimpeltävlingen:

Datum: 11/3 1983
Plats: Båven
Tävling: KM i Stockholms Pimpelfiskare
Antal: ca 250 abborrar
Vikt: 7350 g
Placering: 2-a

Det är flera saker jag kommer ihåg från den här tävlingen bl.a
att jag i ett av de sista hålen tappade jag mitt livs abborre!
Jag kände direkt att det var en stor fisk men trodde att det var en gädda ända tills jag fick in den till hålet och kunde se att det var en enorm abborre!
Jag såg också att det stack upp en fiskstjärt i munnen på abborren och i den satt min krok!
Jag kunde ju inte dra upp abborren så jag stack ner armen i hålet och hoppades kunna få tag i fisken men precis när jag nådde ner så sjönk abborren ner och jag drog ut en nors ur munnen på den!
Jag var förstås chanslös att få upp den!
Jag glömmer aldrig den synen av mitt livs abborre!

Men det märkligaste som hände var i ett av de första hålen jag gjorde!

Jag släppte ner och det nappade direkt men det sprattlade inget så jag anade att det var mört vilket det också var. Krokade av släppte ner och napp igen med samma visa men den gången var det en liten brax! Jaha det var ju märkligt! Ner igen och nu sprattlade det åtminstone men nu var det en snorgärs! Mystiskt! Ner igen och sprattel men nu kom det upp en 20 cm liten gädda! Nu började det kännas riktigt skumt! Jag släpper förstås ner igen men inget napp! Gör ett ryck och får äntligen en abborre!
5 arter på ett ryck!
Sedan bytte jag hål!

Det var ett riktigt märkligt pimpelhål och jag kommer aldrig att uppleva något liknande igen!

Min son Per som då var 8 år vann juniorklassen med 3.3 kilo och slog dom betydligt äldre juniorerna i klubben bl.a Anssi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar