"Med vissa pirkar går man oftare rätt än med andra pirkar"
Gammalt djungelordspråk

fredag 1 april 2011

18K

Jag har länge vetat att några av Sveriges bästa pimpelfiskare har använt pirkar gjorda av 18 karats guld. De är förstås inte massiva guldpirkar utan det är två tunna guldplåtar som är hoplödda precis som med vanliga pirkar. Det här är riktiga hemlisar som inte har kunnat köpas av gemene man tidigare men nu har jag bestämt mig för att tillverka ett mindre antal som jag säljer öppet. De här pirkarna har varit sagolikt bra framförallt i humusfärgade vatten! Dessa gör jag bara på beställning och dom kostar 370-510 kronor/st beroende på storlek. Man kan tycka det är dyrt men jämför med en jerkwobbler som utan vidare kan kosta 200-300 kronor och då är en sådan gjort av trä! Om man fiskar väldigt mycket så kanske man har en förlovningsring av guld liggande. Den går bra att skicka till mig så smälter jag ner och valsar den till plåt som jag gör pirken av. Priset blir då förstås betydligt lägre.

8 kommentarer:

  1. När det ändå kommer ut till kännedom kan jag meddela att PÅ Södergårds (farsan min) körde med just en sådan här på Bergviken vid förra helgens vinst. Våra tester har visat att dessa pirkar verkligen är effektiva...

    SvaraRadera
  2. Jaha! Då var det avslöjat, har varit svårt att gömma "vapnet" under de år jag använt pirken. Nu har alla chansen att prova, att skylla på grejorna med denna på linan blir bara löjligt!

    Hae't Gött !

    SvaraRadera
  3. Det där tro jag då ändå inte på...

    SvaraRadera
  4. Redan första april fick jag så många erbjudanden att göra om förlovningsringar till pirkar så att årets kvot av 18-karatare känns fylld.
    Nu återgår jag till att göra vanliga bondpirkar!

    SvaraRadera
  5. skulle du inte kunna namnge några som var villiga att smälta ner ringarna? Riktigt bra aprilskämt!

    SvaraRadera
  6. Det kan av flera skäl vara pinsamt för dom så jag kommer inte lägga ut några namn.
    Men roligt var det!

    SvaraRadera