"Med vissa pirkar går man oftare rätt än med andra pirkar"
Gammalt djungelordspråk

tisdag 4 januari 2011

Ny länk

Trevligt att se att Enskede SFK har öppnat en blogg!

Det var där allting började för mig 1963, det var där jag fick lära mig allt om pimpelfiske av dåtidens pimpelrävar!

Vi juniorer blev otroligt väl omhändertagna av Lennart och Barbro Adolfsson som trots att dom hade fem egna barn alltid hade öppet hus för oss.

ESFK har fostrat många duktiga tävlingsfiskare genom åren och den mest framgångsrika är väl Lasse Sundberg som vunnit SM 3 (?) gånger i olika klasser.

http://enskedesfk.blogspot.com

7 kommentarer:

  1. God fortsättning Kajan. Det är fina minnen från den tiden när Adolfssons fostrade oss som goda tävlingsfiskare. Jag glömmer aldrig när jag träffade Er första gången på Ältasjöns is Ni stormade fram på linje. Det var Du Kaj,Uffe Kjellner och Masen i spetsen och abborrarna formligen flög upp ur hålen. Ni kom visst direkt från nån tävling som nån av Er vunnit det var ju vardagsmat på den tiden. Som ung junior tittade man med beundrande blickar och tänkte så där ska jag också kunna fiska. Så Conrad Moen lärde mig de första knepen så man skulle platsa i Enskedegänget. Jag träffade också Lennart Adolfsson och hans pojkar på Ältasjön och de fick med mig i klubben Enskede. Första året kvalade jag till pimpel-SM i Borlänge 1967 och fick åka med Er dit det var en höjdpunkt. På den tiden var det ju bankett och SM-middag med prisutdelning efter tävlingen Jag kommer ihåg att ni placerade Er bra som vanligt och Masen fru vann Damklassen. Jag tog min första SM medalj brons i juniorklassen sen var man såld!

    Må så gott Hoppas vi ses snart på isvidderna.

    Hälsningar Lasse Sundberg

    SvaraRadera
  2. På SM 1967 träffade jag Hedenskog och beställde 10 pirkar av honom. Dom kom på sommaren och då låg jag i lumpen så farsan fick lösa ut dom på posten. 37.50 kr gick dom på! Farsan blev lite småsur över att fick han betala dom.

    Jag hoppas vi ses, det var ju inte igår!

    SvaraRadera
  3. Skönt att träffa på lite historia,något som saknas och borde framträda mer.

    God Fortsättning.

    Mvh Tikkanen

    SvaraRadera
  4. Alltid skönt att lyssna på legender :-)

    Dito Tikkanen, historia är viktigt i denna sport. Ödmjukhet och respekt !

    Jobbar på Nora nu Kaj !

    Hae't Gött !

    SvaraRadera
  5. Legender är väl att ta i lite!

    Inget Noraryck för mig, ryggen säger ifrån.

    Ska försöka komma ner före eller efter tävlingen.

    SvaraRadera
  6. He! Kaj Jag kunde inte motstå intresset av din, för mig "nya" pirk, Så efter en ca, 5 minuters test i vattentunnan ( jag fick inte ett napp) men skit detsamma. I morgon måste jag ut och prova pirken, både med lim och garnkrok, Tänk om man funnit en pirk som man inte behöver slipa och vrida på. Även "hugopirken" fungerade bra när man testade den i tunnan, bara med en liten justering av själva lyftet när man pimplar. Hälsar Jan-Erik. Persson

    SvaraRadera
  7. Det låter fint det!

    Då får jag höra hur det gått i morgon då!

    SvaraRadera