"Med vissa pirkar går man oftare rätt än med andra pirkar"
Gammalt djungelordspråk

lördag 4 december 2010

Hemligt!

Hemlig pirk!

Pimpelfiskare har alltid varit fascinerade av dom där hemliga superpirkarna som de riktiga tävlingsessen använder
Om man bara kommer över en sån pirk så kommer man att få skitmycket fisk och placera sig på stortävlingarna!

Glöm det!

Jag har ofta möjligheter att testa olika pirkar även hemlisar som de mest framgångsrika pimplarna använder.
Eftersom jag tillverkar pirkar själv så testar jag av rent intresse för att se om hemlisarna är speciellt märkvärdiga.

Jag har ännu inte testat någon specialpirk som är revolutionerande på något sätt!

Det är precis som med "vanliga" pirkar, en del går rakt upp och ner, en del skär ut lite lugnt och en del skär ut och vibrerar.

Man kan aldrig säga att "han har en specialpirk som jag inte kan få tag i, därför får han mer fisk än jag".
Det finns lika bra pirkar som alla kan få tag i!

9 kommentarer:

  1. och vad vill kaj säga med detta ,hmm m.s

    SvaraRadera
  2. sammma censurering som på pinuppbilder från 60-talet

    SvaraRadera
  3. Pirkar och krokar i all ära, tala om för mig vem som håller i pimpelstickan, det är där hemligheten sitter?

    SvaraRadera
  4. Jag vill säga att man inte ska hänga upp sig på eller bli avundsjuk på att vissa fiskare får specialpirkar gjorda åt sig.
    Det gäller att hitta pirk som passar ens eget sätt att fiska och som man trivs med.
    Det finns många att välja på t.ex. Pipa, Vim, Hedenskog, Pilo, Vege, Mankan, JO, Vestli och fler som jag inte kommer på just nu. Och mina egna förstås, Kaj och Hugo.
    Bra pirkar som alla kan köpa!

    Jaså Urban, sånt vet du!

    Man pratar sällan om varför han (eller hon) som håller i pimpelstickan är en sån duktig fiskare. Dock har pirken betydelse även för honom eftersom han väljer att använda just den!

    SvaraRadera
  5. Instämmer bara med föregående talare.

    Tur att det finns så många bra pirkar för annars blev det ju ingen debbat;)

    Hae't Gött !

    SvaraRadera
  6. dribbla inte runt för mycket bara , håll er till ett par olika ,tipps

    SvaraRadera
  7. Reason for testing and finding that "superpirken" is to find a pirken that works for your own style, lines and so on. At least that is the case for me. I have tested hundreds of pirkar just to find out what works for me and what not. Some pirkar are too light for my taste since i like to use a bit heavier lines. Some pirkar hook the line easily with my style. Some pirkar have too much variation or poor quality and cannot be considered for that reason. Some "specialpirkar" that my friends win competitions with are not good pirkar in my hands. When you find those pirkar you love fish with and know that they work, you really can enjoy the fishing and concentrate on what really is important.

    SvaraRadera